StiriTelecom

Operatorii telecom care isi „pacalesc” clientii, fortati de noua decizie ANCOM sa fie mai transparenti

IMAG0199

Cu ceva timp in urma Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a lansat un portal (comparator de oferte telecom) dedicat utilizatorilor, cu ajutorul caruia acestia se pot informa in mod corect si pot gasi cele mai avantajoase oferte de telefonie (comparatii intre ofertele operatorilor telecom de pe piata noastra), inclusiv cu minute catre destinatii internationale sau apeluri in roaming. Portalul este gratuit.

Dat fiind faptul ca ANCOM a inteles ca operatorii telecom nu sunt suficient de transparenti in ceea ce priveste ofertele pe care acestia le promoveaza clientilor sai (ofertele nu sunt foarte clare in ceea ce priveste clauzele si optiunile incluse in ele), au luat o noua decizie nr. 158/2015 privind obligatiile de informare a utilizatorilor finali stabileste categoriile de informatii pe care furnizorii trebuie sa le aduca la cunostinta utilizatorilor si extinde obligatiile de informare si la furnizorii de servicii de internet si retransmisie TV, pe langa furnizorii de telefonie, care aveau asemenea obligatii inca din anul 2009. Decizia ANCOM urmareste sa permita utilizatorilor sa faca alegeri bine informate, in cunostinta de cauza si sa aleaga ofertele cele mai potrivite pentru nevoile de comunicare ale fiecaruia. Profilul unui utilizator mediu de telefonie mobila din Romania, conform datelor statistice ANCOM utilizate de veritel.ro, arata ca acesta foloseste lunar 155 MB pentru traficul de internet mobil, trimite 72 de SMS-uri nationale (dintre care 64 in reteaua proprie si 8 in afara retelei) si suna in medie 202 minute in retea (din care 201 catre mobil si 1 catre fix) si 47 de minute in afara retelei (din care 40 catre mobil si 7 catre fix). Utilizatorul mediu de telefonie fixa suna lunar 45 de minute in retea si 32 de minute in afara retelei.

Conform noilor prevederi legale, nu doar furnizorii de servicii de telefonie, ci si cei de internet si retransmisie TV vor trebui sa publice pe pagina proprie de internet si sa comunice utilizatorilor, inainte de incheierea contractului, anumite informatii referitoare, de exemplu, la: tarifele aplicabile planului tarifar, serviciile incluse in planul tarifar respectiv si resursele acordate, modul in care acestea pot fi utilizate, termenul maxim si conditiile de instalare a serviciilor, durata contractului si conditiile de incetare a acestuia, informatii despre orice limitari, blocari sau praguri ce pot fi aplicate de furnizor. In plus, furnizorii de servicii de acces la internet vor preciza valoarea maxima a vitezei de download si de upload, precum si valoarea vitezei minime garantate, daca aceasta exista (iar in cazul in care nu exista o viteza minima garantata se va preciza acest lucru).

Totodata, informatiile existente in prezent pe site-urile operatorilor telecom privind acoperirea vor fi clarificate sau suplimentate, astfel incat sa fie indicata acoperirea geografica de tip outdoor a serviciilor de comunicatii electronice pe care acestia le furnizeaza, cu precizarea localitatilor unde exista acoperire si a tehnologiilor prin care se furnizeaza serviciile (de exemplu, in cazul telefoniei mobile, 2G, 3G etc).

In plus, furnizorii de servicii de comunicatii electronice trebuie sa afiseze pe pagina principala a site-ului propriu un link direct, usor vizibil si cu o denumire sugestiva, catre contractul cadru si conditiile de furnizare a serviciilor prin intermediul cartelelor preplatite, dar si sa pastreze online o arhiva cu contractele cadru si cu planurile tarifare care nu mai sunt in vigoare, dar care sunt inca utilizate de abonati.

Decizia ANCOM nr. 158/2015 privind obligatiile de informare a utilizatorilor finali intra in vigoare la data de 27 iunie 2015 si abroga Decizia ANCOM nr. 77/2009. Noua decizie ANCOM vine ca urmare a modificarilor legislative intervenite la nivel european si national dupa adoptarea de catre Autoritate a Deciziei nr. 77/2009, in vigoare pana la 27 iunie 2015, dar si pe fondul sesizarilor primite din partea utilizatorilor finali si a evolutiilor firesti intervenite pe piata, care fac ca anumite prevederi din Decizia nr. 77/2009 sa nu mai fie de actualitate sau suficiente.

Mai multe detalii despre serviciile de telefonie, internet si televiziune se gasesc in InfoCentrul ANCOM, aici.

Sectiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispozitia utilizatorilor informatii utile despre serviciile de comunicatii electronice (telefonie, internet si televiziune) si serviciile postale, pentru a-i sprijini in alegerea si folosirea acestor servicii. Informatiile se refera in principal la incheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. In plus, utilizatorii pot gasi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button

Adblock Detected

Dacă îți place site-ul nostru te rugăm să-l adaugi în Whitelist-ul AdBlock. Mulțumim!