Autoritatea Nationala pentru Administrarea si Reglementarea in Comunicatii, a dat astazi publicitati un comunicat de presa, prin care informeaza romanii despre drepturile lor atunci cand sunt ofertati telefonic, prin email sau online de catre companiile telecom.
Practic, niciun acord de contract incheiat verbal (telefonic), prin email sau online nu este valid pana ce clientul nu semeneaza pe hartie (in original) contractul respectiv, avand dreptul de a se retrage dintr-un astfel de contract virtual in termen de 14 zile de la data incheierii lui, fara a da explicatii companiei respective.
Mai jos, gasiti toate explicatiile legat de drepturile romanilor privind contractele incheiate telefonic / email / online, transmise de catre ANCOM in parteneriat cu ANPC, si modul cum puteti reclama astfel de contracte.
[showhide]Ce este contractul la distanță?
Contractul la distanță este acel contract încheiat între un furnizor şi un utilizator în cadrul unui sistem de vânzări sau de prestare de servicii organizat fără prezenţa fizică simultană a celor două părţi, cu utilizarea exclusivă a unuia sau a mai multor mijloace de comunicare la distanţă (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicaţii online etc.).
În contextul unei piețe competitive și al diversității tot mai mari de oferte comerciale din domeniul comunicațiilor electronice, posibilitatea de a încheia contracte prin mijloace de comunicare la distanță oferă consumatorilor oportunitatea de a beneficia de oferte avantajoase, personalizate propriilor nevoi de consum, fără a se deplasa la centrele comerciale ale furnizorilor.
Drepturile utilizatorilor
Indiferent de mijlocul de comunicare la distanță utilizat pentru încheierea contractelor la distanţă,
- utilizatorii trebuie să primească, într-un mod adecvat mijlocului de comunicare la distanță utilizat, o serie de informații cu privire la serviciile pe care urmează să le contracteze, înainte ca aceste contracte să producă efecte obligatorii pentru ei;
- un astfel de contract intră în vigoare numai după ce utilizatorii și-au exprimat consimțământul în scris, pe un suport durabil (e-mail, scrisoare, fax) în cazul în care serviciile au fost contractate prin telefon, fax ori e-mail sau după ce furnizorul a confirmat comanda, în cazul în care serviciile au fost contractate online (prin intermediul unui site sau printr-o aplicație);
- utilizatorii au dreptul să se retragă din contract, fără nicio justificare, în termen de maxim 14 zile de la încheierea contractului.
Informațiile specifice despre încheierea contractelor la distanţă pentru fiecare tip de serviciu – telefonie, internet, televiziune – sunt disponibile în InfoCentrul ANCOM.
Obligațiile furnizorilor cu privire la informarea utilizatorilor
Operatorii telecom sunt obligați să pună la dispoziția utilizatorilor, înainte de încheierea contractului, informații precum toate costurile asociate serviciului care urmează să fie furnizat (prețul, respectiv tariful și modalitatea de calcul al acestuia, beneficiile, opțiunile și extraopțiunile incluse), perioada contractuală minimă, costurile de transport pentru primirea echipamentul achiziționat, dacă este cazul, termenul de la care utilizatorul va beneficia de serviciile achiziționate, modul de soluționare a reclamațiilor, informații despre dreptul de retragere din contract și condițiile în care utilizatorul își poate exercita acest drept.
Ghidul realizat de ANCOM și ANPC
Atât ANCOM, cât și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au atribuții privind verificarea și sancționarea modului în care este implementată legislația privind încheierea contractelor la distanță de către furnizorii de servicii de comunicații electronice, în relația lor cu consumatorii.
De aceea, pentru a veni în sprijinul furnizorilor de servicii de comunicații electronice, dar și al utilizatorilor acestor servicii, ANCOM și ANPC au elaborat un ghid care prin care este prezentată modalitatea de interpretare a legislației naționale referitoare la încheierea contractelor la distanță, respectiv în afara spațiilor comerciale.
Ce, cum şi unde reclami
Dacă ești consumator, ai încheiat un contract la distanță și furnizorul nu ți-a respectat drepturile, poți sesiza ANCOM sau Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
Dacă ești utilizator final persoană juridică, ai încheiat un contract la distanță și furnizorul nu ți-a respectat drepturile, poți sesiza ANCOM.
[/showhide]
Chiar recent am aflat si eu aceste detalii ca un contrat nu poate fi semnat doar verbal, el este valabil cu semnaturile ambilor partasi.
Interesant articolul multumim este foarte bine de stiu aceste aspecte .
Am avut ocazia negativa de a întra în litigiu cu cei de la RDS și a trebuit sa solicit sprijinul OPC pentru rezolvare pentru ca deși scria în contract posibilitatea si conditiile rezilierii, cei de la RDS o țineau sus și tare ca nu am dreptul și ca dacă am semnat sunt bun de plata. În final am reușit sa îmi obțin dreptul, dar asta doar pentru ca am citit și m-am informat, căci altfel… 🤔
Am semnat că nu vreau să mai prelungesc contractul și tot am mai primit vreo 3 luni facturi
Foarte bine,eu am pățit și cu contractul semnat sa am probleme când am incheiat perioada pe care luasem un abonament.